Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-08@00:43:11 GMT

شهرام عبدلی: برخی با ۴۰ برداشت شده‌اند «بازیگر»

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۲۶۴۰۷

شهرام عبدلی: برخی با ۴۰ برداشت شده‌اند «بازیگر»

خبرگزاری تسنیم: کارش با تلویزیون از "همسفر" قاسم جعفری شروع شد و یک‌سال بعد از پخش به "خط قرمز" همین کارگردان رسید و در اواخر دهه 1370 به سریالی پربیننده در تلویزیون تبدیل شد. بعد از "شب آفتابی" و "از نفس افتاده" به سریال "مختارنامه" داود میرباقری رسید. در "کمکم کن"، "آدمخوار" و "خون‌بها" ایفای نقش کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجتبی یاسینی به او پیشنهاد نقش زندانبان در "طفلان مسلم" را داد و در کنار جهانگیر الماسی سریال خوبی از آب درآمد که هنوز هم تلویزیون در ایام محرم و صفر و مناسبت‌های دیگر روی آنتن می‌برد.

تلویزیون , صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران , بازیگران سینما و تلویزیون ایران , سینمای ایران , تئاتر ,

در "آخرین دعوت" حسین سهیلی‌زاده کنار حامد بهداد نقش مؤثری داشت و در "رستگاران" سیروس مقدم به یکی از نقش‌های منفی تلویزیون تبدیل شد. شهرام عبدلی در ادامه راهش به سریال‌های تاریخی تلویزیون همچون "تبریز در مه"، "سال‌های مشروطه" و "معمای شاه" پیوست. در سریال "پرستاران" علی‌رضا افخمی حاضر شد و در "سرّ دلبران" محمدحسین لطیفی نقشی برعهده گرفت و این روزها هم او را در سریال "حکایت‌های کمال" شبکه 2 دیدیم.

به سراغمان می‌آیند

به سراغش رفتیم که گلایه‌هایش همیشه به جا است و به واقع می‌توان او را با کارنامه پرتعداد تلویزیونی‌اش و سبقه حضور مؤثرش در تئاتر هنرمند نام برد.

او در پاسخ به این سؤال که چه بر سر تلویزیون و سینما آمده است که سفارشی، توصیه‌ای و از روی فالوور و مسائل دیگر بازیگر انتخاب می‌کنند و بازیگر می‌شوند لب به صحبت و گلایه باز کرد و به خبرنگار تسنیم گفت: اول از همه بگویم که ما را نمی‌توانند کنار بگذارند و مجبورند نقش‌هایی را همواره به ما بسپارند. من 15 ساله بودم جلوی تئاترشهر می‌ایستادم و همه می‌گفتند این دچار توهم شده است. توهم من چه بود؟ می‌گفتم که آنقدر کار می‌کنم روزی نقشی را که هیچکس نمی‌تواند بازی کند و من آن نقش‌ها را بازی خواهم کرد. الان هم به این مسئله معتقدم نقش‌هایی را فقط من و امثال من می‌توانند بازی کنند و به سراغمان می‌آیند.

بازیگرانِ 40 برداشته‌اند؛ فرق ویرگول و نقطه‌چین را نمی‌دانند

شهرام عبدلی با انتقاد از کسانی که با 40 برداشت هم نه دیالوگ می‌توانند بگویند و نه از اصولِ بازیگری چیزی می‌دانند، گفت: آدم‌هایی الان وارد کار ما شده‌اند که با 40 برداشت هم جلوی دوربین می‌روند و بازی می‌کنند؛ بعضاً زبانشان می‌گیرد و تپق می‌زنند؛ دیالوگ که نمی‌توانند حفظ کنند و آکسان‌گذاری ساده‌ای را هم نمی‌دانند. دنبال فرق ویرگول و نقطه‌چینند و بر این باورند اینها یک‌سری خطوطند که در تایپ اشتباه شده‌اند!

تلویزیون , صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران , بازیگران سینما و تلویزیون ایران , سینمای ایران , تئاتر ,

هنرمندانی که از در اصلی وارد می‌شوند، ماندگارند

وی اضافه کرد: بگذارید نکته‌ای را به عنوان طنز بگویم اصلاً سیستم بر این بنا شده است که آنها کارشان را بکنند و ما هم گلایه‌ و انتقاد کنیم؛ این اتفاق به نمایش همیشگی تبدیل شده است و همچون چرخ گردان، می‌چرخد. اما هنرمندانی که از در اصلی‌ هنر و هنرمندی وارد این عرصه شده‌اند همیشه ماندگارند و مردم آنها را هنرمند خطاب می‌کنند.

سریال‌ها عجله‌ای و شتاب‌زده‌اند

عبدلی به دوره مدیریت ضرغامی در صداوسیما اشاره کرد و گفت: من اعتقاد دارم از روزی که آقای ضرغامی از تلویزیون رفته‌اند تلویزیون بارش کج شده است و درست کار نمی‌کند؛ صرفاً برای بیلان کاری چهار سریال ساخته می‌شود که ماه رمضان و محرم را پُر کنند. فرقی هم برایشان نمی‌کند 3 درصد بیننده داشته باشند یا 100 درصد؛ یک‌ماه‌ونیم مانده به مناسبتی عجله‌ای و شتابزده کار را کلید می‌زنند و به سریال یا فیلمی بی‌کیفیت، می‌رسند؛ چون برایشان کمیّت مهمتر است.

بازیگر سینما و تلویزیون در پاسخ به این سؤال که چرا سریال‌ها با طرح شروع می‌شوند و یا چند قسمته تصویب می‌شوند که بازیگر حتی نمی‌داند عاقبت و سرنوشت کاراکتر داستانی‌اش به کجا خواهد رسید و در نتیجه نمی‌تواند به شخصیت‌پردازی درستی برسد، افزود: یکی از دلایل این است که بازیگر نداند عاقبت کاراکتری‌اش به کجا می‌رسد تا هرجا خواستند فلان بازیگر را حذف کنند. این اتفاق برای من در سریالی افتاد که نامش "همسفران" بود. به یکباره از قسمت دهم شخصیت‌‌های اصلی حذف شدند و همه ما به هنروران سریال تبدیل شدیم.

تلویزیون , صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران , بازیگران سینما و تلویزیون ایران , سینمای ایران , تئاتر ,

دلمان نمی‌خواهد کار خوب بسازیم

وی خاطرنشان کرد: ما بیننده نداریم چون کار خوب نمی‌سازیم یا تشخیص نمی‌دهیم که کار خوب چیست یا دلمان نمی‌خواهد کار خوب بسازیم؛ این فرمول جبری است که متأسفانه وجود دارد و هیچکس هم برای مرتفع کردن آن حرکتی نمی‌کند.

یکی از معضلات سریال‌سازی در ایران، هنروری است

عبدلی در خصوص مشکلات سریال‌سازی و فقدان فیلمنامه‌های خوب در تلویزیون، گفت: فیلمنامه یکی از مشکلات اصلی سریال‌سازی است اما فقط مشکل فیلمنامه نیست. فقدان تجهیزات، صحنه‌آرایی و هنرور موضوعند که به آنها توجه نداریم؛ یکی از معضلات سریال‌سازی در ایران، هنروری است. ما هنرور حرفه‌ای نداریم کارگردان دور از جان تا مرز سکته می‌رود تا فقط به هنرور بگوید نگاه نکن صحنه‌های شلوغ را چندین‌بار بگیرند و بازیگران اصلی را در سرما و گرما به زحمت بیندازند.

شخصیت‌پردازی را به خطر می‌اندازد

وی خاطرنشان کرد: فقدان هنرور حرفه‌ای و تخصصی، بارها بازیگر اصلی را به زحمت انداخته‌اند و مجبور شده است در گل، آب، سرما، گرما و شرایط سخت و بحرانی، از مرز باورپذیری دور شوند و حتی آن شخصیت‌پردازی را هم به خطر می‌اندازد. اینها نکاتی است که همه به آن توجه نمی‌کنند. معضل ما در سینما، بازیگران کودک، خردسال و نوجوانانی است که آموزش ندیده‌اند.

منبع: فردا

کلیدواژه: شهرام عبدلی سریال سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۲۶۴۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازیگر «نون خ»: چند بار تا مرز خفگی رفتم

 

به گزارش تابناک،‌ صهبا شرافتی درباره بازی‌اش در فصل پنجم این سریال عنوان کرد: رانندگی مینی بوس در این سریال برای من خیلی چالش برانگیز بود. من گواهینامه پایه ۳ دارم و پایه ۲ ندارم. قبل از ضبط توانستم دو سه بار در کنار راننده با مینی بوس رانندگی کنم و در این مسیر خیلی چیزها یاد گرفتم. با این حال خیلی اضطراب داشتم. شما می‌دانید هر چقدر سرنشین‌های مینی‌بوس بیشتر شود، کنترل کردنش سخت‌تر است.

مردم تغییر روحیات روناک را دوست داشتند


وی با یادآوری این که داستان روناک از قسمت ۱۰ شروع شد تاکید کرد: این نقش خیلی پستی و بلندی داشت. این بار به خاطر حضور بهنام خلق و خوی لطیف‌تر و رمانتیک‌تری از روناک دیدیم. در این فصل سعی کردم روناک متفاوتی را به تصویر بکشم. نویسنده هم برای این موضوع تلاش کرده بود. مردم برای من کامنت‌هایی می‌گذاشتند که انگار واقعا اتفاقات سریال برای روناک افتاده است. از من می‌پرسیدند النگوهایت را چرا فروختی؟ بهنام دارد سرت کلاه می‌گذارد. مردم خدا را شکر تغییر روحیات روناک را دوست داشتند.

شرافتی درباره دشواری‌های بازی در «نون‌خ۵» توضیح داد: ما مجبور شدیم زمان طولانی را دور از خانواده سپری کنیم. بخش کولبری خیلی شرایطش سخت بود و خیلی‌ها آسیب جدی دیدند. من خودم دچار بیماری ویروسی سختی شدم. در این بخش از روز اول تصویربرداری تا روز آخر مریض بودم. در قسمت غار اکسیژن کم داشتیم و تنفس سخت بود. وقتی گرد و غبار پخش می‌شد من سرفه می‌کردم. چند بار تا مرز خفگی رفتم. بچه‌ها با وجود همه این سختی‌ها تمام توان خودشان را خرج کردند.

 این بازیگر درباره نحوه تعاملش با کارگردان گفت: آقای آقاخانی جزو کارگردان‌هایی هستند که دست بازیگر را نسبتا باز می‌گذارند و اجازه می‌دهند بازیگر راحت باشد. دیالوگ‌ها و حرکات را دوست داشتم مختص خودم کنم. مثلا تکیه کلام بزرگوارا برای خود روناک شخصی سازی شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا خشونت روناک در شخصیت واقعی‌تان هم وجود دارد گفت: من خیلی سخت و دیر به دیر عصبانی می‌شوم. ولی اگر عصبانی بشوم خیلی سخت عصبانی می‌شوم. می‌شود گفت روناک درونم فعال می‌شود. ولی خودم مثل روناک نیستم که همیشه آن عصبانیت را داشته باشم.

در سریال «جنس جور» بازی کردم
شرافتی درباره دیگر فعالیت‌هایش در حوزه بازیگری توضیح داد: قبل از «نون خ» در سریال «جنس جور» بازی کردم که برای نمایش خانگی بود. غالب پیشنهادهایی که به من می‌شود شبیه روناک است. اما خودم نمی‌خواهم روناک را وارد کاری دیگری کنم.

وی با اشاره به اظهار نظرهای منفی که بعضا درباره چهره‌اش می‌شود گفت: اوایل کار از انتقادها خیلی اذیت می‌شدم. بعد از یک مدت گفتم حتما می‌نشینند و «نون‌خ» را تماشا می‌کنند که نظر می‌دهند. پس کار من دیده شده است. با خودم فکر کردم و گفتم من همین هستم. مهم این است که خودم خودم را دوست داشته باشم. اتفاقا چند روز پیش در واحد ارتباط مردمی صداوسیما آقایی با من تماس گرفت و عذرخواهی کرد و گفت من در جمع خانواده درباره چهره شما نظر دادم. ولی قصد اهانت نداشتم. من گفتم شما را قطعا نمی‌شناسم. در مصاحبه‌ قبلی‌ام به صورت کلی گفتم که دلم شکسته است.

مجموعه طنز «نون خ ۵» در ۲۴ قسمت به کارگردانی سعید آقاخانی، تهیه‌کنندگی مهدی فرجی و نویسندگی امیر وفایی از ۱۵ فروردین ماه امسال به روی آنتن شبکه یک سیما رفت و پخش این سریال تا جمعه ۷ اردیبهشت ماه ادامه داشت.

حمیدرضا آذرنگ، سعید آقاخانی، امیر سهیلی، هومن حاجی‌عبداللهی، سیروس میمنت، مجید یاسر، بیژن بنفشه‌خواه، کاظم نوربخش، نسرین مرادی، هدیه بازوند، سیدعلی صالحی، پاشا جمالی، ندا قاسمی، ماشاءالله وروایی، صهبا شرافتی و ... از بازیگران «نون خ ۵» هستند.

 منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • پخش «رخنه» سریال جدید تلویزیون از امشب
  • دیدار احساسی دو بازیگر سریال دونگ‌یی بعد از ۱۳ سال
  • سریال «بدل» به تلویزیون می‌رسد
  • بازیگر «نون خ»: چند بار تا مرز خفگی رفتم
  • چهره بازیگر سریال خانه‌به‌دوش بعد از ۲۰ سال | تصاویر
  • «برنارد هیل»، شاه «تئودون» ارباب حلقه ها درگذشت
  • رخنه به قلب دشمن
  • همکاری دوباره دو بازیگر سریال خانه به دوش | عکس
  • چرا پخش یک سریال از تلویزیون با بازی پژمان جمشیدی متوقف شد؟
  • بازیگر پایتخت در سن ۷۱ سالگی |‌ عکس